طراحی شیشه لیزر و واترجت

سند بلاست شیشه
سند بلاست شیشه
فوریه 13, 2023
برش لیزر انواع سنگ
برش لیزر انواع سنگ
مارس 15, 2023

طراحی شیشه لیزر و واترجت

طراحی شیشه، فرآیندی است که در آن شیشه برش داده شده و در طرح های مختلفی به تولید می‌رسد؛ طراحی شیشه در روش های مختلفی صورت می‌گیرد‌. برای طراحی بر روی شیشه و برش دهی آن به منظور ایجاد شیشه با طرح های مختلف در ابعاد مورد نظر، می‌توان از دو روش لیزر و واترجت استفاده کرد که هر کدام از آن ها، دارایی مزایا و ویژگی هایی هستند. برای طراحی شیشه با لیزر و واترجت، باید با نحوه فرآیند هر دو روش آشنا شد و بر اساس مزایای آن ها، برش دهی شیشه را با یکی از این دو روش انجام داد.

طراحی شیشه با لیزر

طراحی شیشه با لیزر، از طریق دادن گرما به شیشه به منظور برش دهی آن صورت می‌گیرد که نحوه عملکرد آن بدین گونه است که با ذوب کردن مواد، موفق به برش دادن شیشه و جداسازی بخش های آن از یکدیگر می‌گردد. لیزر، دارای منبع تغذیه گازی می‌باشد و ممکن است برای برش دهی شیشه از اکسیژن یا نیتروژن در آن استفاده گردد.

از مزایای طراحی شیشه با لیزر می‌توان به عدم آسیب رسانی آن به محیط زیست و سازگاری آن با طبیعت اشاره کرد. از نظر ایمنی طراحی شیشه با لیزر از طراحی شیشه با واترجت ایمن تر بوده و خطرات کمتری در حین فرآیند آن به وجود می‌آید. در هنگام طراحی شیشه با لیزر، یکنواختی شیشه دارای اهمیت نبوده و می‌توان در همه حال آن ها را در طرح های مورد نظر برش داد.

طراحی شیشه با واترجت

طراحی شیشه با واترجت، برش دهی و ساخت شیشه با فشار آب مخلوط با مواد ساینده مانند اکسید آلومینیوم و گارنت می‌باشد که در نتیجه باعث برش دهی و تولید شیشه می‌گردد. فشار آبی که برای طراحی شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد، فشار بسیار بالایی بوده و توانایی برش دهی شیشه را دارد. در طراحی شیشه با واترجت به علت عدم استفاده از گرما، امکان رخ داد تنش های حرارتی در این روش وجود نداشته و می‌توان گفت از مزایای آن به شمار می‌رود‌.

در روش طراحی شیشه با واترجت امکان طراحی انواع مدل ها چه ساده و چه بسیار پیچیده بر روی شیشه وجود دارد و با توان و قدرت بالایی که در این روش وجود دارد، برش دهی به سادگی امکان پذیر می‌گردد. لبه های شیشه پس از طراحی با واترجت، بسیار منظم بوده و برنده نیستند؛ بدین منظور پس از اتمام فرآیند، نیازی به دور برشکاری ندارند.