خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC

برش لیزری چوب
برش لیزری چوب
سپتامبر 9, 2020
سی ان سی روی شیشه
سی ان سی روی شیشه
سپتامبر 15, 2020

خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC

فرآیند خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC یکی از مهم‌ترین فرآیندهای تولید می‌باشد. خمکاری فرآیندی برای شکل دادن ورق تخت فلزی به شکل موردنظر بدون شکستن یا نازک شدن موضعی شدید است. از جمله کاربردهای خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC ایجاد انحنا در یک ورق است؛ همچنین تبدیل ورق به ناودانی با مقاطع مختلف و در مواردی شکل‌های حلقوی یکی از پرکاربردترین موارد مصرف خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC است.

با توجه به کاربرد روزافزون فرآیند خمکاری در صنایع مختلف از قبیل خودروسازی، صنایع هواپیمایی، صنایع نظامی، لوازم خانگی وغیره می‌توان به اهمیت خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC پی برد.امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود کامپیوتر به عرصه تولید و استفاده از ماشین‌های خمکاری CNC، محصولات تولید شده با فرآیند خمکاری بادقت و کیفیتی بسیار بالا، به صورت چشم‌گیری رو به افزایبش است .

خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC یکی از روش های فرم دهی انواع ورق های فلزی و غیر فلزی جهت ایجاد خم در قطعات مختلف می باشد. یکی از مزایای خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC افزایش دقت در محل خمکاری و کاهش خطاهای نصب و مونتاژ قطعات می باشد. همچنین در اکثر مواقع مشکل اساسی برگشت فنری را نیز می توان با خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC برطرف نمود.

شکل دهی ورق در صنعت قطعه سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. بسیاری از قطعات مصرفی از سینی های غذا خوری تا پنل های جدا سازی دیوارهای صنعتی به روش خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC تولید می شوند. در حقیقت خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC برای تبدیل ورق های تخت فلزی به شکل مورد نظر بدون شکست یا نازک شدن موضعی شدید ورق است. از جمله فرآیندهای شکل دهی ورق می توان به خم اشاره داشت. از جمله کاربردهای خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC ، ایجاد انحنا در ورق و یا تبدیل آن به ناودانی های با مقطع u ، v و مواردی شکل های حلقوی می باشد.

خمکاری ورق فلزی با دستگاه CNC به روش کنترل عددي با کامپيوتر يا CNC، يک فرایند ساخت است که با استفاده از دستگاه‌هاي پرس برک CNC انجام مي‌گيرد. اين دستگاه‌ها می‌توانند عمليات خم‌کاری را روي ورق‌هاي فلزي به ضخامت تنها چند میلی‌متر تا قطعاتي به طول ده‌ها متر بر روي بزرگ‌ترین ماشین‌آلات صنعتي، انجام دهند. دستگاه پرس برک CNC به دو صورت است. يکي مجهز به يک صفحه تحتاني ثابت و يک ابزار V شکل نصب شده در جايگاه مخصوص است و يک ميله در بالاي آن که تحت نيروي زياد همراه با تيغه V شکل حرکت مي‌کند. به اين نوع دستگاه، اصطلاحاً داون فرمينگ گفته مي‌شود.